Rasa Janulevičiūtė „Ekslibrisas – romantiška meno kelionė“

Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešosios biblioteko III a. galerijoje eksponuojama Rasos Janulevičiūtės ekslibrisų paroda. Atsižvelgdami į tai, kad dėl Covid-19 į biblioteką lankytojai nėra įleidžiami, parengėme Jums virtualią grafikės darbų parodą:

Rasa Janulevičiūtė gimė 1975 m. Ukmergėje. 1993–1999 m. studijavo grafiką Vilniaus dailės akademijoje. 2004 m. VDA apgynė daktaro disertaciją „Lietuvių dailininko knyga: tradicijos ir modernumo aspektai“. Publikavo mokslinių straipsnių, mokslo monografijas „Vilniaus dailės akademijos Dizaino katedra 1961–1990: profesionalaus Lietuvos dizaino pagrindas“, „10 kėdžių: Lietuvos dizaino naratyvai“. Kuria ekslibrisus, kaligrafiją, grafinį dizainą, rašo knygas. Yra surengusi asmeninių kaligrafijos ir ekslibriso parodų, dalyvavo grupinėse ekslibrisų parodose-konkursuose Lietuvoje ir užsienyje (Bulgarijoje, Italijoje, Kinijoje, Lenkijoje, Rumunijoje, Serbijoje, Meksikoje).

Ekslibrisų kūrimu susidomėjau studijuodama Vilniaus dailės akademijos Grafikos katedroje. 1995 m. katedros vedėjas prof. Albertas Gurskas pasiūlė nuvykti į Lenkijoje, mažame Kšyžovos (Krzyżowa) miestelyje, rengtą tarptautinį studentų ekslibrisų simpoziumą. Ši kelionė paliko didelį įspūdį, ekslibrisų kūrimas įtraukė. Jų sukurta per šimtas – sau, bičiuliams, kitiems Lietuvos žmonėms, kuriems dedikuoti ekslibrisus paskatina ekslibrisų konkursų rengėjai. Didžioji ekslibrisų dalis atspausta tradicine grafikos, linoraižinio technika.

Šiandien atrodo, kad ilgaamžė ir pagrindinė ekslibriso funkcija ženklinti asmeninę knygą yra sumenkusi, užleidusi pozicijas estetikai. Man ekslibrisas – ne įklija asmeninėje knygoje, bet eksponuojama grafikos miniatiūra su dedikacija. Dažnai ekslibrisą kuriu kaip mažą dovaną greta esantiems bendraminčiams. Ekslibriso kūrimas primena novelės rašymą, todėl vaizdas čia turi būti lakoniškas, koncentruotas, racionaliai, o kartais ir nelogiškai sukonstruotas.

Ekslibrisas yra sąsajų su žmonėmis, sociumu priemonė. Skirtingais laikotarpiais ji savita. Sovietmečio Lietuvoje, kai šis grafikos žanras itin klestėjo, įtraukdamas reikšmingiausius Lietuvos kūrėjus, ekslibrisas tapo langu į laisvą pasaulį. Menininkų kelionės svetur buvo apribotos, tad vietoje jų paštu po pasaulio parodas sklido maži kūrinėliai. Dabar paštu siunčiami ekslibrisai jau neturi to žavaus „konspiracijos“, tyliosios kovos už laisvę atspalvio. Jie ir toliau keliauja paštu, skaitmeninėje eroje veik išnykusiais, žmonių užmirštais romantiškais popieriniais vokais. Tai šiuolaikinis XXI a. romantizmas – labai romantiška meno kelionių po pasaulį forma.      

Rasa Janulevičiūtė